14 Ağustos 2009
IBDP A1 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ OKUMA YÖNERGESİ
Sevgili Öğrenciler,
2009 – 2010 eğitim – öğretim yılında IBDP kapsamında sorumlu olacağınız A1 Türk Dili ve Edebiyatı dersi; öğrencinin sözlü ve yazılı anlatımının gelişmesine, edebi eserlere eleştirel ve sorgulayıcı bir tavırla yaklaşmasına, eserlerin biçim ve içeriğini ayrıntılı inceleyerek bireysel yargılara ulaşabilmesine, bunları kanıtlarla ortaya koymasına; kendi kültürünü yansıtan eserlerin yanında farklı kültürlere özgü eserleri inceleyerek bunları karşılaştırmasına böylece evrensel bakış açısının gelişmesine katkıda bulunmayı hedefler.
• Bu ders, okulumuzda Türkçe olarak okutulacaktır.
• Bu derste, öğrencilerin sözlü ve yazılı anlatımlarını, iletişim becerilerini geliştirmeye çalışmak temel amaçtır. Bu amacın yanı sıra farklı kültürlerin, farklı ulusların seçkin edebiyat yapıtları aracılığıyla öğrencilere uluslararası bakış açısı kazandırılmaya çalışılacaktır.
• Öğrencilere edebiyat yapıtlarının nasıl inceleneceği ve çözümleneceği öğretilecektir.
• Öğrencilere değişik dillerde oluşturulmuş, değişik kültürleri yansıtan metinlerle kendi kültürlerinin ürünü olan metinleri karşılaştırabilme, farklı yapıtlar arasındaki ilişkileri anlayıp değerlendirebilme olanakları sağlanacaktır.
Dersimizde incelenecek ve çözümlenecek yapıtlar şunlardır:
1. “THE OUTSIDER”, WRITTEN BY ALBERT CAMUS (FRANCE) – ORIGINAL LANGUAGE “FRENCH”
2. “HOMO FABER”, WRITTEN BY MAX FRICH – ORIGINAL LANGUAGE “GERMAN”
3. “LEON I’AFRICIAN”, WRITTEN BY AMIN MAALOUF – ORIGINAL LANGUAGE “FRENCH”
4. “İŞTE İNSAN”, WRITTEN BY AZRA ERAT (DÜZYAZI – BEST SELLERS)
5. “KORKUYU BEKLERKEN”, WRITTEN BY OĞUZ ATAY (KISA HİKAYE – SHORT STORY)
6. “PEYGAMBERİN SON BEŞ GÜNÜ”, WRITTEN BY TAHSİN YÜCEL (ROMAN – NOVEL)
7. “BEN SANA MECBURUM”, WRITTEN BY ATTİLA İLHAN (ŞİİR – POETRY)
8. “DULLARA YAS YAKIŞIR”, WRITTEN BY ERENDİZ ATASÜ (KISA HİKAYE – SHORT STORY)
9. “AŞK BURADA OTURMUYOR”, WRITTEN BY NAZLI ERAY (KISA HİKAYE – SHORT STORY)
10. “SOLGUN DEMET”, WRITTEN BY HALİT ZİYA UŞAKLIGİL (KISA HİKAYE – SHORT STORY)
11. “SEÇME HİKAYELER”, WRITTEN BY ANTON ÇEHOV (KISA HİKAYE – SHORT STORY)
12. “SERGÜZEŞT”, WRITTEN BY SAMİ PAŞAZADE SEZAİ (ROMAN – NOVEL)
13. “GELMİŞ BULUNDUM”, WRITTEN BY EDİP CANSEVER (ŞİİR – POETRY)
14. “LEYLA’NIN EVİ”, WRITTEN BY ZÜLFÜ LİVANELİ (ROMAN – NOVEL)
15. “DIE VERWANDLUNG”, WRITTEN BY FRANZ KAFKA (ROMAN – NOVEL)
Yukarıdaki listeden yaz tatilinde okunması gereken kitaplar altı çizilerek gösterilimiştir.
Belirtilen kitapların yazın okunması; yıl içindeki yoğun çalışmalarımızı sağlıklı yürütebilmemiz açısından büyük önem taşımaktadır. Ancak bu, sıradan bir okuma olmayacaktır. İki yıl boyunca derslerimizde bu yapıtlarla ilgili inceleme – değerlendirme çalışmaları yapacağımız, daha da önemlisi oral presentation, paper sınavlarına hazırlanacağınız, extended essay yazacağınız için bu kitapları belirli ölçütlere göre okumanız gerekmektedir. Bu bağlamda aşağıdaki plana uygun olarak çalışmanız ve okuma boyunca bunlar ile ilgili düzenli notlar almanız daha sonraki süreçteki işlerinizi kurgulamanıza çok yardımcı olacaktır:
A. ROMAN HAKKINDA BİLGİLER
1. Romanın adı
2. Romanın yazarı - çevirmeni
3. Basıldığı yer ve tarih
4. Sayfa sayısı
B. ROMANDAKİ OLAYIN İNCELENMESİ
1. Olay örgüsü
a) Ana olay
b) Yan olaylar
c) Bu olayların işleniş biçimi, önem sırası ve birbirlerine bağlanışları
2. Olaylardaki kişiler, kişilerin fiziksel ve ruhsal özellikleri
a) Asıl kişiler (kahramanlar)
b) Yardımcı kişiler
3. Olayların geçtiği yerler
• Olay nerede veya nerelerde geçmektedir? Buraların belli başlı özellikleri nelerdir?
• Olay ortaya konulurken yer, nasıl ele alınmaktadır?
4. Olayların meydana geldiği zaman
• Olayın akışında zaman, belli bir düzenlilik içerisinde mi sunulmaktadır?
• Kişilerin özellikleri ve sosyal yaşam, olayın geçtiği dönemle ilgili izler taşımakta mıdır?
5. Olayları anlatan kişi (anlatıcı): Yapıttaki olaylar aşağıdaki anlatıcılardan hangisinin bakış açısıyla anlatılmıştır?
• İlâhî Bakış Açısı: Edebî metinlerde kullanılan en eski yöntemdir. Bu yöntemde sınırsız bir bakış açısı vardır. Anlatıcı, Hikâyede anlatılanların tamamını bilen bir varlıktır. Kahramanların gizli konuşmalarını, kafalarından ve gönüllerinden geçeni anlatır. Zaman zaman kendi yorumlarını ekleyebilir, açıklamalarda ve yargılarda bulunabilir. Hikâyede ne kadar kişi varsa her birinin açısından olayları ayrı ayrı görmemiz sağlanır. Hikâyeyi kimi zaman hızlandırma, kimi zaman da yavaşlatma olanağı vardır.
• Kahraman Anlatıcının Bakış Açısı: Bu yöntemde olayı anlatan "ben" vardır. Bu ben, Hikâyenin kahramanı olabileceği gibi tanık ya da gözlemcisi olabilir. Olayları anlatan kişinin bilgisi, deneyimi, algılama ve yorumlama yeteneğiyle sınırlıdır. Olaylar ancak anlatıcının başından geçtiği ya da gözüyle gördüğü (tanık olduğu) biçimiyle anlatıldığından inandırıcılığı yüksektir.
• Gözlemci Anlatıcının Bakış Açısı: Bu yöntemde olaylar dışarıdan görüldüğü biçimiyle nesnel bir tarzda aktarılır. Olaylar bize anlatılmıyor da kişinin gözünün önünde oluyormuş izlenimi verilir. Kişilerin duygu ve düşünceleri eylemlerinden çıkartılır. Kişiler ve iç dünyaları ile ilgili kendi söyledikleri ve davranışlarını dikkatle izleyerek bir fikir sahibi olunabilir.
6. Romanın dil ve anlatım özellikleri
• Eserin dili anlaşılır nitelikte midir?
• Yazar, sözcükleri kullanırken seçici davranmış mıdır?
• Yazar, konuşmalarda ve anlatımlarda dili nasıl kullanmaktadır?
• Yazarın dil ve anlatımı, yaşadığı dönemle uygunluk göstermekte midir?...
7. Romanın türü: Romanlar konularına göre toplumsal roman, tarihi roman, aşk romanı, felsefi roman vb. türlere ayrılır. Okuduğunuz romanın bunların hangisine dahil olduğunu nedenleriyle birlikte saptamaya çalışmanız faydalı olacaktır.
8. Romanın ana iletisi ve yan iletileri:
• Yazar, kitabında anlattıklarıyla okuyucuya hangi mesajı iletmek istemiştir?
• Bu mesajı hangi yöntemlerle iletmeye çalışmıştır?
• İleti özellikle hangi bölümlerde öne çıkarılmıştır?
• Yan iletiler nelerdir?...
C. YAZARIN HAYATI, SANATI VE ESERLERİ HAKKINDA KISA BİLGİ
• Yazarın yaşamı, edebi kişiliği, zihniyeti, yaşam felsefesi vb. özellikleriyle yapıt arasında ilişki kurulabiliyor mu?
D. YAPITTAN ALINTILAR: Okuduğunuz kitaptan, yukarıda sıraladığımız unsurları iyi örnekleyebilecek bölümler gördükçe işaretlemeniz ve daha sonra derste yapılan incelemelerde, extended essay yazım aşamanızda bunları alıntılamanız size büyük kolaylık sağlayacaktır.
E. KİŞİSEL NOTLAR: Kitabı yukarıdaki ölçütlere göre okuduğunuz sırada bu ölçütlere dair tespitlerinizi kullanışlı bir not defterine yazmanız bir zorunluluktur. Daha sonra aldığınız bu notlar kişisel portfolyonuzda yer alacaktır. Zaten özellikle essay yazımında bu notların size çok yardımı olacaktır.
D. KAYNAKÇA: Kitapla ilgili okuduğunuz inceleme yazıları, eleştiriler, makaleleri başlık, yazar, yayım yeri – yılı gibi bilgileriyle birlikte kaydetmeniz gerekmektedir.
Bu yönergenin çalışmalarınızı kolaylaştıracağını umuyor iyi okumalar diliyoruz.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder