10 Mayıs 2008

EYLEM ÇATILARI

Çekimli bir fiilden oluşan yüklemin nesne ve özneye göre gösterdiği durumlara çatı denir. Bundan hareketle, yüklemin adsoylu sözcüklerden oluştuğu cümlelerde çatı aranmaz. Çatı kavramı, sorularda karşımıza çoğu kez özne – yüklem ilişkisi ve nesne – yüklem ilişkisi olarak çıkar. A) ÖZNE – YÜKLEM İLİŞKİSİ (ÖZNESİNE GÖRE ÇATILAR): 1 – Etken Eylem: Yüklem durumundaki fiilin bildirdiği işi, öznenin kendisi yapıyorsa fiil etkendir. Yükleme “kim?” sorusu sorulduğunda yanıt alınarak gerçek özne bulunur. Odasını güzelce temizledi. (Kim?: “O” → Gizli özne) (Gizli özne de gerçek öznedir.) Yapraklar gittikçe daha çok sararıyor. 2 – Edilgen Eylem: Fiile getirilen “- (i)l, - (i)n” yapım eklerinden biriyle türetilen eylemlerdir. Edilgen yüklemli cümlelerde gerçek özne yoktur. Cümlede bulunan belirtisiz nesne (eylemden etkilenen varlık) “sözde özne” görevinde kullanılır. Odası (sözde özne) güzelce temizle – n – di. (“Kim tarafından temizlendi?” Sorusunun yanıtı belli değildir. Dolayısıyla işi yapan kişi; yani özne bulunamaz. Bunun üzerine “Ne temizlendi?” sorusu sorulur. Alınan yanıt olan “odası” sözcüğü “sözde özne” olur.) O, her zaman çok sev – il – ir. Hemen bu akşam çöpler topla – n – acak. 3 – Dönüşlü Eylem: Fiile getirilen “- (i)l, - (i)n” yapım eklerinden biriyle türetilen eylemlerdir. Gerçek öznesi vardır. Özne, hem işi yapan hem de işten etkilenen varlık konumundadır. · Küçük kız, kapının arkasına sakla – n – dı. · Evraklar, arkadaki dolaba sakla – n – dı. · Uzun yürüyünce çok yor – ul – muş. (Gizli özne: o) 4 – İşteş Eylem: En az iki özne tarafından birlikte ya da karşılıklı gerçekleştirilen eylemlerdir. “-ş” yapım ekiyle türetilirler. · İki araba büyük bir hızla çarp – ış – tı. (karşılıklı) · Çocuklar okul bahçesinde koş – uş –uyorlar. (birlikte) B) NESNE – YÜKLEM İLİŞKİSİ (NESNESİNE GÖRE ÇATILAR): 1 – Geçişli Eylem: Bir nesneyi etkileyebilen eylemlerdir. “Neyi, kimi?” sorularına yanıt verirler. · Daha fazla ev yapabilmek için ormanları(nesne) yaktılar. (neyi?: ormanları) · Görmek, göndermek, yazmak, okumak..... NOT: CÜMLEDE NESNE OLMASA DA EYLEM GEÇİŞLİ OLABİLİR. · Gerçekten çok seviyorum. (neyi?: Ayşe’yi, kitapları, hayvanları vb.......) 2 – Geçişsiz Eylem: Bir nesneyi etkileyemeyen eylemlerdir. “Neyi, kimi?” sorularına yanıt vermezler. · Dün sabah 4 km. yürümüşler. (neyi?: yanıt yok.) · Oturmak, bakmak, uyumak... 3 – Oldurgan Eylem: Geçişsiz eylemler “-r, -t, -dır” yapım eklerinden biri getirilerek geçişli yapılır. Bu şekilde geçişli yapılan eylemlere “oldurgan eylem” denir. Öl – dür - → oldurgan eylem / yürü - t - ↓ ↓
g.siz oldurgan
4 – Ettirgen Eylem: Zaten geçişli olan bir eyleme “-r, -t, -dır” yapım eklerinden biri getirilerek eylemin geçişlilik derecesi arttırılır. Eylemi genelde başkasına yaptırıldığı anlamı vardır. Yaz - dır - → ettirgen eylem / sula - t - ↓ ↓ ↓ ↓ g.li ettirgen UYGULAMALAR
· Aşağıdaki cümleleri özne – yüklem ve nesne – yüklem ilişkisine göre inceleyelim: · Benden bir bardak su istedi.(öznesine göre etken <çünkü gerçek özne var>; nesnesine göre geçişli <çünkü neyi sorusuna yanıt veriyor.>) · Çocuk, öğretmenine seve seve yardım ediyormuş.(öznesine göre etken; nesnesine göre geçişsiz <çünkü neyi sorusuna yanıt vermiyor.>) · Gösteride bir bildiri(sözde özne) okundu.(öznesine göre edilgen <çünkü gerçek özne yok>; nesnesine göre geçişli <çünkü sözde özne olabilen bir nesne var.>) · Genç kızlar(özne) parti için güzelce süslenirler.(öznesine göre dönüşlü; işi yapan da işten etkilenen de "genç kızlar" dır.) · Kuşlar(özne) gürültüyü duyunca kaçıştılar.(öznesine göre işteş; nesnesine göre geçişsiz ) · Oğluna bir gazete aldırdı.(öznesine göre etken; nesnesine göre ettirgen ) · Bebeği erkenden uyutacağız.(öznesine göre etken; nesnesine göre oldurgan)